Školní vzdělávací program

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

pro předškolní vzdělávání

OBSAH

  • Identifikační údaje
  • Název ŠVP
  • Údaje o škole
  • Zřizovatel
  • Číslo jednací
  • Platnost dokumentu
  • Obecná charakteristika mateřských škol
  • Mateřská škola I., U Jezérka 670
  • Mateřská škola II., Múdrá 1000
  • Podmínky předškolního vzdělávání
  • Věcné podmínky
  • Životospráva
  • Psychosociální podmínky
  • Organizace
  • Řízení mateřské školy
  • Personální a pedagogické zajištění
  • Spoluúčast rodičů
  • Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Podmínky vzdělávání dětí nadaných
  • Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let
  • Organizace vzdělávání
  • Charakteristika vzdělávacího programu
  • Vzdělávací obsah
  • Integrované bloky ŠVP
  • Dílčí projekty a programy
  • Evaluační systém

· IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE

· Název ŠVP

"Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání"

Motivační název: "Já ve všem, vše ve mně"

· Údaje o škole

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Ratíškovice

Právní forma: příspěvková organizace

Adresa (sídlo) školy: Vítězná 701, 696 02 Ratíškovice

Ředitel školy: PhDr.Mgr. Bc. Josef Hanák

Kontakty:

telefon:

518 367 120 – sekretariát školy

518 367 660 – ředitel školy

518 367 439, 604 625 021 – mateřská škola I

518 367 318, 604 625 251 – mateřská škola II

email:

zs.ratiskovice@tiscali.cz

msujezerka@seznam.cz

ms2slunicko@centrum.cz

webové stránky:

www.zsratiskovice.com

www.msujezerkaratiskovice.cz

www.msslunickoratiskovice.cz

IČO:00 22 79 01

RED-IZO:600115551

Koordinátoři tvorby ŠVP:

Zdeňka Šebková, vedoucí učitelka MŠ I

Bc. Eliška Macková, vedoucí učitelka MŠ II.

· Zřizovatel

Obec Ratíškovice

U Radnice 1300, 696 02 Ratíškovice

· Číslo jednací

· Platnost dokumentu

od 1. 9. 2023 – 31. 8. 2026

…………………................... …………………….... ………………………….

PhDr. Mgr. Bc. Josef Hanák Zdeňka Šebková Bc. Eliška Macková

ředitel školy vedoucí učitelka MŠ I vedoucí učitelka MŠ II

· OBECNÁ CHARAKTERISTIKA MATEŘSKÝCH ŠKOL

· Pracoviště I., U Jezérka 670

Umístnění školy v obci: Mateřská škola je umístěna na okraji obce, v bezprostřední blízkosti lesa

Druh provozu školy: celodenní

Kapacita školy: 69 dětí

Počet tříd: 3

Počet zaměstnanců: 9

Mateřská škola "U Jezérka" se nachází na okraji obce v bezprostřední blízkosti lesa, část lesa je i součástí velké školní zahrady, upravené v přírodním stylu. V blízkosti školy je i malý rybníček Jezérko, od něj je odvozen název školky.

Budova školy je po několik let systematicky opravována a odpovídá požadavkům moderní předškolní budovy. Od 1. března 2015 byla otevřena nová přístavba školy, ve které se nachází jednotná třída. V roce 2020 byla zrekonstruována stará budova, byla vyměněna elektroinstalace včetně osvětlení, podlahy a omítky. Celkově má budova tři třídy. Pro zajištění stravování je škola vybavena dvěma přípravnými kuchyňkami, strava je dovážena ze ZŠ. Mateřská škola má dlouholetou historii a tradici.

Od roku 2003 mateřská škola úředně náleží k základní škole.

· Pracoviště II., Múdrá 1000

Umístnění školy v obci: Mateřská škola je umístěna ve středu obce

Druh provozu školy: celodenní

Kapacita školy: 80 dětí

Počet tříd: 3

Počet zaměstnanců: 9

Mateřská škola "Sluníčko" stojí uprostřed klidné ulice mezi řadovými domky. Přilehlá zahrada sousedí se zahradami okolních domů a v zadní časti se dvorem odchodu. Zahrada je nově upravena v přírodním stylu. V nedaleké blízkosti se nachází les a rybník Hliníček.

Budova školy byla stavěna v 70. letech minulého století v akci Z, tedy převážně brigádnicky, svépomocí, jak bylo za tehdejšího politického režimu běžné. Od té doby došlo k modernizaci celé školy. Půdorys přízemní budovy s rovnou střechou je ve tvaru písmene T, celkově má školka 3 třídy složené ze dvou místností. Pro zajištění stravy je škola vybavena přípravnou kuchyní, která je společná pro všechny třídy, strava je dovážena ze ZŠ.

Od roku 2003 mateřská škola úředně náleží k základní škole.

· PODMÍNKY PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

· Věcné podmínky

Mateřské školy mají dostatečně velké prostory odpovídající hygienickým a bezpečnostním normám. Nábytek a ostatní vybavení je přizpůsobeno antropometrickým požadavkům. Třídy jsou dostatečně vybaveny pomůckami, materiálem a hračkami, které odpovídají věku dětí a jsou vhodně umístěny k jednoduché dostupnosti. Děti se podílí na výzdobě třídy a ostatních prostor školy, jejich výtvory jsou vystavovány a jsou přístupné rodičům.

Obě budovy mají velké přilehlé zahrady, upravené do přírodního stylu. Prostory zahrady umožňují dětem dostatek rozmanitého pohybu a různých aktivit a jsou velmi podnětné k tvořivosti dětí. Všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů. Obě pracoviště mají nainstalováno zabezpečení vstupu.

Záměr do dalšího období:

  • výsadba výukových stromů v zahradě MŠ I.
  • průběžně doplňovat a inovovat třídy hračkami, nábytkem a pomůckami
  • výměna nábytku v 1. a 2. třídě MŠ I.

· Životospráva

Dětem je nabízena plnohodnotná a vyvážená strava. Ve třídách je zaveden pitný režim, mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly. Pravidelný denní rytmus a řád umožňuje flexibilitu vzhledem k organizaci a aktuální situaci a potřebám rodičů a dětí. Při pobytu venku je respektována doporučená délka a je přizpůsoben okamžité kvalitě ovzduší. Děti mají dostatek pohybu na zahradě, částečně i v interiéru budovy. V denním programu jsou respektovány individuální potřeby aktivit, spánku a odpočinku jednotlivých dětí.

Pedagogičtí i provozní pracovníci se snaží poskytovat dětem přirozený vzor a sami se chovat podle zásad zdravého životního stylu.

Záměr do dalšího období:

  • vést děti k získání návyků a dovedností, jež podporují zdravý životní styl
  • vést děti k dodržování pitného režimu a otužování se
  • důslednost při přijímání dětí do MŠ v případě onemocnění dětí
  • maximálně využívat pobytu venku

· Psychosociální podmínky

Je usilováno o to, aby se děti i dospělí cítili v prostředí mateřské školy dobře, spokojeně a bezpečně. Nově příchozím dětem je umožňována postupná adaptace. Jsou respektovány potřeby dětí, volnost a osobní svoboda je vyvážena potřebným řádem. Ve třídách jsou nastavena pravidla soužití, jsou dodržována práva i povinnosti u všech dětí rovnocenně. Vzdělávací nabídka odpovídá individuálním potřebám a možnostem dětí. Převažuje pozitivní, povzbuzující hodnocení, děti jsou podporovány v samostatnosti, v získávání sebevědomí, jsou vedeny k prosociálnímu chování.

Vztahy mezi dětmi a dospělými jsou stavěny na vzájemné důvěře, toleranci, ohleduplnosti a respektu.

Záměr do dalšího období:

  • umožňovat dětem dostatek prostoru a času pro spontánní hru a činnost, pro její dokončení nebo pozdější pokračování v ní
  • více podporovat prosociální cítění dětí
  • spolupracovat s rodiči na adaptaci nových dětí
  • ve spolupráci s rodiči vytvářet individuální adaptační plán
  • více pracovat s pravidly třídy

· Organizace

Denní řád mateřských škol je dostatečně pružný, reaguje na individuální potřeby dětí. Pedagogové se plně věnují dětem a jejich zdělávání, pravidelně zařazují řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity. Děti nacházejí potřebné zázemí, klid a bezpečí. Při vstupu dítěte do mateřské školy je uplatňován adaptační program. V denním programu jsou vyváženy spontánní a řízené činnosti. Děti jsou podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, respektuje se jejich pracovní tempo. Jsou vytvářeny podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti. Jsou respektovány individuální vzdělávací potřeby a možnosti dětí. Složení tříd je homogenní.

Provoz mateřských škol: 6:00 - 16:00 hod.

Režim dne:

  • 6.00 - 8.45 scházení dětí, spontánní činnost, individuální práce
  • 8.45 - 9.15 postupná svačina
  • 9.15 - 9.30 spontánní a řízené činnosti
  • 9.30 – 11.30 příprava na pobyt venku, pobyt venku
  • 11.30 - 12.15 příprava na oběd, oběd
  • 12.15 - 14.00 individuální odpočinek
  • 14.00 - 14.30 odpolední postupná svačina
  • 14.30 - 16.00 spontánní činnosti, za příznivého počasí pobyt venku

Záměr pro další období:

  • zřídit ve všech třídách klidové koutky pro děti
  • umožnit dětem více experimentování
  • zařadit více vzdělávacích aktivit při pobytu venku

· Řízení mateřské školy

Mateřskou školu řídí ředitel Základní školy a Mateřské školy Ratíškovice, vedením jednotlivých mateřských škol jsou pověřeny vedoucí učitelky.

Organizační řád a vnitřní směrnice stanoví jasná pravidla a kompetence zaměstnanců školy. Je vytvořen funkční informační systém. Vedení mateřské školy dbá na vytváření prostředí vzájemné důvěry, otevřenosti a přátelství. Všichni zaměstnanci mají možnost podílet se na dění v mateřské škole. Preferuje se podle možností týmová spolupráce.

Obě mateřské školy spolupracují s obcí, základní školou, organizacemi působící v obci, dále s PPP, SPC a OSPOD atd.

Záměr pro další období:

  • pozitivně motivovat zaměstnance a podporovat jejich spolupráci
  • vytvářet ovzduší vzájemné důvěry a spolupráce
  • zaměřit se na obsah pedagogických porad

· Personální a pedagogické zajištění

Všichni zaměstnanci mají předepsanou odbornou kvalifikaci, nebo si ji průběžně doplňují. V mateřských školách pracuje celkem 12 kvalifikovaných pedagogických pracovnic a 6 pracovnic provozních. Pedagogický sbor funguje podle jasně vymezených pravidel. Pedagogové se průběžně sebevzdělávají. Ředitel podporuje profesionalizaci pracovního týmu. Obě mateřské školky spolupracují s příslušnými odborníky pro zajištění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Záměr pro další období:

  • podporovat profesní růst a zájem pedagogů o další vzdělávání
  • pracovat na dotváření dobrého pracovního klima na škole

· Spoluúčast rodičů

Ve vztazích mezi zaměstnanci školy a rodiči panuje oboustranná důvěra a otevřenost, vstřícnost a respekt. Pedagogové sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, respektive rodin. Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřských školách, účastnit se různých programů a akcí pořádaných školou. Rodiče jsou průběžně informováni o individuálních pokrocích dítěte a jsou vybízeni ke spolupráci při dalších postupech na jeho výchově a vzdělávání. Všichni zaměstnanci chrání a respektují soukromí rodiny.

Záměr pro další období:

  • nabídnout rodičům více informací týkající se vzdělání a vývoje dětí (např. na webu MŠ -články, náměty, literatura)
  • nabídnout rodičům odbornou literaturu
  • podporovat spolupráci mezi rodiči a školou, vzájemnou toleranci a respekt

· Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

V oblasti zabezpečení výuky dětí s poruchami pozornosti a vnímání, popřípadě mentálním či tělesným postižením:

Je zajištěna přítomnost asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření. Je zajištěn důsledný individuální přístup pedagoga k dítěti. Jsou využívány speciální didaktické a kompenzační pomůcky. Mateřská škola těsně spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, odborníky a s rodiči dítěte. Počet dětí je snížen v souladu s právními předpisy.

Vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními probíhá společně s ostatními dětmi, přičemž je dbáno na jejich individuální vzdělávací potřeby a možnosti. Každé toto dítě má vypracován Individuální vzdělávací plán, podle něhož pracuje učitel ve spolupráci s asistentem pedagoga a speciálním psychologem. Pro Individuálně vzdělávací plán jsou stanovena pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování.

· Podmínky vzdělávání dětí nadaných

Mateřská škola zajišťuje realizaci všech stanovených podpůrných opatření pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory. Vzdělávání probíhá tak, aby se děti mohly dále rozvíjet a byl stimulován rozvoj jejich potenciálu.

· Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let

Mateřská škola je jen málo vybavena hračkami a pomůckami pro dvouleté děti. Nábytek ve třídách není zcela uzpůsoben dvouletým dětem. Prostředí třídy je upraveno tak, aby poskytlo dětem dostatek volného pohybu a prostor pro hru, ne zcela pro možnost průběžného odpočinku dle potřeby dítěte. Mateřská škola nemá vybaveno zázemí pro zajištění hygieny, dostatečného úložného prostoru. Režim dne je vyhovující a respektující potřeby dětí. Je umožněn adaptační program.

Péče o děti od dvou do tří let není zcela organizačně a provozně zajištěn, proto jsou v naší mateřské škole přijímány děti od 3 let.

Naplnění záměrů:

Podmínky předškolního vzdělávání budou naplňovány během platnosti ŠVP.

· ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ

Na obou mateřských školách jsou třídy homogenně a dvě třídy částečně heterogenně uspořádány a jedná se o běžné třídy. Děti jsou zařazovány do jednotlivých tříd v rámci možností školy a podle požadavků rodičů na výběr budovy mateřské školy. Souběžné působení dvou učitelek, pokud to podmínky umožňují, probíhá především při pobytu venku, obědě a při přípravě na tyto činnosti.

Přijímání dětí do mateřských škol probíhá v souladu se zákonem (§34 zákona č. 561/2004 Sb.), odpovědnou osobou je ředitel školy.

Pracoviště I.:

  • 1.třída - 20 dětí ve věku od tří do čtyř let, 2 úvazku učitelky, provoz od 6:00 do 16:00 hodin
  • 2. třída - 25 dětí ve věku od čtyř do pěti let, 1.3227 úvazku učitelky, provoz od 7:30 do 15:00 hodin
  • 3. třída - 24 dětí ve věku od pěti do sedmi let, 2 úvazku učitelky, provoz od 6:00 do 16:00 hodin

Pracoviště II.:

  • 1. třída - 24 dětí ve věku od pěti do sedmi let, 2 úvazku učitelky, provoz od 6:45 do 16:00 hodin
  • 2. třída – 24 (+4) dětí ve věku od tří do pěti let, 1, 5 úvazku učitelky, provoz od 6:45 do 16:00 hodin
  • 3. třída – 24 (+4) dětí ve věku od tří do pěti let, 2 úvazku učitelky, provoz od 6:00 do 16:00 hodin

· CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU

Obě mateřské školy jsou zaměřeny na environmentální a ekologickou výchovu. Dlouhodobé vzdělávací cíle:

  • vedeme děti k odpovědnému jednání vůči přírodě i lidem
  • podporujeme proekologické chování dětí, pozitivní vztah k přírodě
  • podporujeme vzájemné mezilidské vtahy a respekt
  • vedeme děti ke zdravému životnímu stylu
  • podporujeme samostatnost a všestranný rozvoj dítěte

Metody a formy vzdělávání:

  • vzdělávání dětí přizpůsobujeme vývojovým fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dětí
  • nabízíme vhodné vzdělávací prostředí, podnětné, vstřícné a obsahově bohaté
  • vycházíme z pedagogické analýzy, ze sledování rozvojových i vzdělávacích pokroků dětí
  • upřednostňujeme prožitkové a kooperativní učení, spontánní sociální učení a situační učení
  • nabízíme zajímavé a podnětné činnosti a témata, při kterých vycházíme z integrovaných bloků našeho ŠVP

Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami:

  • Individuální vzdělávací plán pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami zpracovává škola na základě doporučení školského poradenského zařízení a žádosti zákonného zástupce dítěte
  • vychází ze školního vzdělávacího programu
  • průběh vzdělávání podle IVP zaznamenává určený pedagogický pracovník do záznamového archu a jeho naplňování dvakrát ročně vyhodnocuje

Vzdělávání dětí od dvou do tří let:

Průběh vzdělávání těchto dětí vychází z jich fyziologických a vývojových předpokladů, dovedností a zkušeností. Důležitý je přístup učitelky, jakožto zástupcem rodiče. Učitel se stává oporou a jistotou dítěte v novém prostředí, při většinou prvních sociálních zkušenostech mimo širší rodinu. Děti ve věku od dvou do tří let mají některé potřeby jiné a intenzivnější než děti starší, k naplnění těchto potřeb je třeba opakování činností, pravidelné rituály, učení nápodobou, situační učení, vlastní prožitek a především hra. Vzdělávací nabídka vychází ze ŠVP.

· VZDĚLÁVACÍ OBSAH

Záměrem Školního vzdělávacího programu je rozvíjet dítě ve všech oblastech s ohledem na jeho individuální možnosti a potřeby. Směřuje k dosažení klíčových kompetencí v etapě předškolního vzdělávání. Dává prostor k využívání různých metod a forem vzdělávání s ohledem na podmínky, možnosti a potřeby jednotlivých tříd.

Třídní vzdělávací programy vychází ze Školního vzdělávacího programu.

· INTEGROVANÉ BLOKY ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU:

Téma: POZNÁVÁME SVĚT DĚTÍ

Charakteristika integrovaného bloku: děti se v něm budou učit poznávat samy sebe, získávat sebevědomí, dovednosti správné komunikace, spolupracovat, dodržovat pravidla společného soužití a učit se prosociálnímu chování.

Klíčové kompetence:

  • odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých (kompetence k učení)
  • rozlišuje řešení, která jsou funkční, a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit (kompetence k řešení problémů)
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (komunikativní kompetence)
  • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou (komunikativní kompetence)
  • uvědomuje se, že za sebe své jednání odpovídá a nese důsledky (sociální a personální kompetence)
  • chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování (sociální a personální kompetence)
  • chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá (činnostní a občanské komp.)
  • spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu, chápe potřebu je zachovávat (činnostní a občanské komp.)
  • uvědomuje si svá práva i práva druhých, a učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu (činnostní a občanské komp.)

Dílčí vzdělávací cíle:

  • získání relativní citové samostatnosti (psych.)
  • rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit (psych.)
  • rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet k tomuto společenství a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané (psych.)
  • poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (psych.)
  • osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (psych.)
  • vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení (psych.)
  • poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí (soc.)
  • posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (inter.)
  • vytváření prosociálních postojů (inter.)
  • osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem(inter.)
  • seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému(inter.)
  • rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám(enviro.)

Vzdělávací nabídka:

  • hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských aktivit přibližující dítěti pravidla vzájemného styku
  • kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinách
  • společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému
  • hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat a respektovat druhého
  • hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se sním
  • činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije
  • hry a situace, kde se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých
  • aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí MŠ
  • spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
  • lokomoční pohybové činnosti
  • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry
  • společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace
  • hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti
  • činnosti zaměřené k poznávání různých lidských vlastností
  • grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
  • činnosti zaměřené na vytváření pojmů a osvojování poznatků
  • činnosti zaměřené na seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy
  • aktivity podporující sbližování dětí

(podtémata: "Doma a v mateřské školce"., "Svátek dětí", "Hurá na prázdniny", "Já a moji kamarádi", "Moje rodina", "Mám rád pohádky"…)

Téma: POZNÁVÁME SVĚT LIDÍ

Charakteristika integrovaného bloku: děti se v něm budou seznamovat se světem dospělých, budou se učit řešit problémy a nacházet řešení, postupně přecházet k týmové spolupráci, získají poznatky o technice, seznámí se s polytechnickou výchovou.

Klíčové kompetence:

  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení (kompetence k učení)
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně, náročnější s oporou a pomocí dospělého (komp. k řešení problémů)
  • zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti (komp. k řešení problémů)
  • dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (komunikativní komp.)
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy (sociální a personální komp.)
  • při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout (sociální a personální komp.)
  • je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem (sociální a personální komp.)
  • má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat (činnostní a občanské komp.)

Dílčí vzdělávací cíle:

  • osvojení si věku přiměřených praktických dovedností (bio.)
  • rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat (psy.)
  • osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (psy.)
  • osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (psy)
  • vytváření základů pro práci s informacemi (psy)
  • vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností (soc.)
  • rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociální a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho uměny (soc.)

Vzdělávací nabídka:

  • činnosti zaměřené k vytváření pojmů a osvojován poznatků
  • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů
  • příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání
  • cvičení v projevování citů, v sebekontrole a v sebeovládání
  • hra a téma rodiny, přátelství apod.
  • činnosti zaměřené k poznávání různých lidských vlastností
  • činnosti vedoucí dítě k identifikaci sebe sama a k odlišení od ostatních
  • běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i s dospělým
  • sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí
  • aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku¨
  • hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí
  • činnosti a příležitosti seznamující děti s různými sdělovacími prostředky
  • činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem
  • aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi

(podtémata:" Poznáváme barvy, tvary", "Co dělají dospělí", Knihy-zdroj zábavy i poučení", "Popřejeme maminkám", "Den otců", "Povolání", "Jak se to vyrábí", "Odívání"…)

Téma: POZNÁVÁME NAŠI PLANETU ZEM

Charakteristika integrovaného bloku: děti získávají poznatky o zeměkouli, vesmíru, planetě Zemi, poznávají technické prostředí a jeho vývoji, učí se vnímat svět- jeho rozmanitost, pestrost a různorodost, vytváří si elementární povědomí o vývoji a nestálých proměnách.

Klíčové kompetence:

  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije (komp. k učení)
  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem (komp. k řešení problémů)
  • ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizím jazyku (komunikativní komp.)
  • dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost (sociální a personální komp.)
  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky (činnostní a občanské komp.)
  • ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit (činnostní a občanské komp.)

Dílčí vzdělávací cíle:

  • seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije (soc)
  • seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu (envir.)
  • vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách (envir.)
  • vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí (envir.)
  • pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit (envir)

Vzdělávací nabídka:

  • přirozené pozorování blízkého prostředí a života vněm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, vycházky do okolí, výlety
  • aktivity zaměřené k získávání praktické orientace v obci
  • sledování událostí v obci a =účast na akcích, které jsou pro dítě zajímavé
  • praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními i umělými látkami a materiály ve svém okolí
  • pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů
  • ekologicky motivované herní aktivity
  • smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí a okolní krajinu, pracovní, pěstitelské a chovatelské činností
  • činnosti zajišťující spokojenost a radost
  • činnosti přiměřené sílám a schopnostem dítěte a úkoly s viditelným cílem a výsledkem, v nichž může být dítě úspěšné
  • cvičení organizačních dovedností
  • spontánní hra

(podtémata: "Naše vesnice!", "Voda, voděnka", "Cestujeme světem letem", "Chráníme svět", "Vesmír", "Naše planeta Zem"…)

Téma: CHRÁNÍME SVÉ ZDRAVÍ

Charakteristika integrovaného bloku: děti se učí ochraně své=ho zdraví, vytváří si základy ke zdravému životnímu stylu, osvojují si zdravé životní návyky, poznatky o těle, zdraví, pohybových činnostech a jejich kvalitě.

Klíčové kompetence:

  • pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí (komp. k učení)
  • chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit (komp. k řešení problémů)
  • průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím (komunikativní komp.)
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim (sociální a personální komp.)
  • odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnost (činnostní a občanské komp.)
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (činnostní a občanské komp.)

Dílčí vzdělávací cíle:

  • uvědomění si vlastního těla (bio)
  • rozvoj fyzické i psychické zdatnosti (bio)
  • vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu (bio)
  • osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě (bio)
  • osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí (bio)
  • ochraně osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými (inter)

Vzdělávací nabídka:

  • zdravotně zaměřené činnosti
  • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblastech osobní hygieny, stolování, oblékání apod.
  • činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí
  • příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, vytváření zdravých životních návyků
  • činnosti relaxační a odpočinkové
  • příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů
  • hry a činnosti zaměřené k poznávání a rozlišování zvuků, užívání gest
  • motivovaná manipulace s předměty, zkoumání jejich vlastností
  • konkrétní operace s materiálem
  • smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti
  • činnosti vedoucí dítě k identifikaci sebe sama a odlišení od ostatních
  • společenské hry, společné aktivity nejrůznějšího zaměření
  • různorodé společné hry a skupinové aktivity
  • hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích
  • poučení o možných nebezpečných situacích a dítěti dostupných způsobech, jak se chránit

( podtémata: "Chceme být zdraví", "Rádi sportujeme", Poznáváme ovoce a zeleninu", "Moje tělo", "Jak jsem přišel na svět"…)

Téma: SEZNAMUJEME SE S TRADICEMI

Charakteristika integrovaného bloku: děti se učí pozitivnímu vztahu k tradicím, k lidovému dědictví, seznamují se s kulturou, učí se společnému prožívání, rozvíjí si tvořivost a fantazii a získává neformální poznatky z oblasti společenského chování.

Klíčové kompetence:

  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům (komp. k učení)
  • při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích (komp. k řešení problémů)
  • ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní (komunikativní komp.)
  • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí (sociální a personální komp.)
  • dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stánky, poznávat svoje slabé stránky (činnostní a občanské komp.)
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých (činnostní a občanské komp.)

Dílčí vzdělávací cíle:

  • rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu (psy)
  • rozvoj schopnosti sebeovládání (psy)
  • rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému, rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie (psy)
  • rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání (psy)
  • vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních zátahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat (soc)
  • rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních (inter)

Vzdělávací nabídka:

  • hudební a hudebně pohybové hry
  • přednes, recitace, dramatizace, zpěv
  • hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii
  • hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i v rovině
  • činnosti nejrůznějšího zaměření vyžadující samostatné vystupování, vyjadřování
  • příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání
  • estetické a tvůrčí aktivity
  • dramatické činnosti, mimické vyjadřování nálad
  • běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i s dospělým
  • přípravy a realizace společných zábav a slavností
  • tvůrčí činnosti slovesní, literární, dramatické, výtvarné, hudební apod.
  • využívání přirozených podnětů, situací a praktických ukázek v životě a okolí dítěte k seznamování dítěte s elementárními dítěti srozumitelnými reáliemi o naší republice
  • setkávání se s literárním, dramatickým výtvarným a hudebním uměním mino MŠ
  • aktivity přibližující dítěti svět kultury a umění

(podtémata: "Mikuláš přichází","Advent", "Tři králi", "Masopust", "Velikonoce", "Slet čarodějnic"…)

Téma: POZNÁVÁME SVĚT ZVÍŘAT

Charakteristika integrovaného bloku: děti si vytváří kladný vztah ke zvířatům, hravou formou získávají poznatky o jejich životě, učí se chápat vztahy a souvislou v přírodě, učí se respektu

Klíčové kompetence:

  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů (komp. k učení)
  • nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu (komp. k řešení problémů)
  • domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci (komunikativní komp.)
  • svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat (činnostní a občanské komp.)

Dílčí vzdělávací cíle:

  • rozvoj užívání všech smyslů (bio)
  • rozvoj tvořivosti (psy)
  • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních (psy)
  • rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách (envir)

Vzdělávací nabídka:

  • smyslové a psychomotorické hry
  • samostatný slovní projev na určité téma
  • poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, sledování filmových a divadelních pohádek a příběhů
  • vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo co zhlédlo
  • přímé pozorování přírodních jevů v okolí dítěte
  • činnosti zaměřené na vytváření pojmů a osvojování poznatků
  • sledování pohádek a příběhů obohacujících citový život dítěte
  • četba, vyprávění a poslech pohádek a příběhů s etickým obsahem a poučením
  • receptivní slovesné, literární, výtvarné či dramatické činnosti
  • práce s literárními texty, s obrazovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií

(podtémata: "Pomáháme zvířátkům", "Probouzíme přírodu", "Máme rádi zvířata", "Cizokrajná zvířata"…)

Téma: POZNÁVÁME SVĚT PŘÍRODY

Charakteristika integrovaného bloku: děti se učí vnímat řád světa, jeho přirozené změny, učí se chránit přírodu, prohlubují si znalosti o světě rostlin, jejich užitku, učí se estetickému cítění

Klíčové kompetence:

  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
  • problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty; využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, solovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  • zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění

Dílčí vzdělávací cíle:

  • rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí (bio)
  • získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci (psy)
  • rozvoj kooperativních dovedností (inter)
  • osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy (envir.)

Vzdělávací nabídka:

  • konstruktivní a grafické činnosti
  • komentování zážitků a aktivit
  • prohlížení a "čtení" knížek
  • záměrné pozorování běžných objektů a přemetu, určování a pojmenovávání jejich vlastností
  • řešení myšlenkových i praktických problémů, hledání různých možností a variant
  • cvičení v projevování citů
  • sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti
  • činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
  • běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
  • praktické užívání technických přístrojů, hraček a dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává
  • přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě
  • kognitivní činnosti

(podtémata: "Zahrada, les", "Tvoříme z přírodnin", "Poznáváme květiny", "Na zahradě", "Roční období"…)

· DÍLČÍ PROJEKTY A PROGRAMY

"Školka v pohybu" –pohybově sportovní program

Vede: Vladimír Winkler, projekt FK Hodonína ve spolupráci s MND a.s.

Hlavní záměr:

  • rozvíjet u dětí všestranné pohybové schopnosti a dovednosti
  • zajistit všestranný motorický rozvoj
  • podporovat zdraví, radost a kreativitu dětí
  • podporovat soutěživost a fair-play ve zdravém duchu

"Logopedická prevence"

Vede: Bc. Eliška Macková, Kamila Němčeková, Bc. Tereza Michenková, Jana Lacková

Hlavní záměr:

  • naučit se správně ovládat řeč, formulovat věty
  • rozšířit svou slovní zásobu a aktivně ji používat
  • ovládat dovednosti, které předcházejí čtení a psaní

"Flétnička"

Vede: Milena Buřinská

Hlavní záměr:

  • vytvářet u dětí aktivní vztah k hudbě
  • zvládnout základy hry na zobcovou flétnu

"Jóga pro děti"

Vede: Zdeňka Šebková, Kamila Němčeková

Hlavní záměr:

  • rozvíjet pohybové koordinační dovednosti dítěte
  • vést děti k tělesnému a duševnímu zdraví
  • prohlubovat sebekontrolu dětí

"Projekt RECYKLOHRANÍ"

Vede: Všechny učitelky předškolní třídy

Hlavní záměr:

  • prohloubení znalostí v oblasti třídění odpadů a recyklace

"Muzikoterapie pro děti"

Vede: Marie Havránková, učitelka ZUŠ Hodonín

Hlavní záměr:

  • práce s dětmi na základě využití hudby a zvuků
  • prožitková terapie s cílem usnadnění a rozvinutí hybnosti, orientaci v prostoru, mezilidské komunikaci, sebevyjádření, relaxaci

· EVALUAČNÍ SYSTÉM

Předmět evaluace

Forma

Časový plán

Odpovědnost

Podmínky školy

Dotazník pro rodiče

1 x za 3 roky

ředitel

vedoucí učitelka

Dotazník pro pedagogické a provozní zaměstnance

1 x za 3 roky

ředitel

vedoucí učitelka

Kontroly vedoucí učitelkou

průběžně

vedoucí učitelky

Výsledky vzdělávání

hodnocení dětí o dosažených individuálních pokrocích

3 x ročně

všechny učitelky

vedení portfolií

průběžně

všechny učitelky

Pedagogická činnost

kontrolní a hospitační činnost

1 x ročně

vedoucí učitelka

hodnocení ŠVP

1 x za 3 roky

vedoucí učitelka

hodnocení TVP

1 x ročně

všechny učitelky

hodnocení školy

1 x ročně

vedoucí učitelka